menusearch
sglab.ir

آشنایی با بیوسیگنال ها

۱۳۹۴/۹/۲۶ پنج شنبه
(1)
(0)
آشنایی با بیوسیگنال ها
آشنایی با بیوسیگنال ها

سیگنال هایی که اطلاعات سیستم های بیولوژیکی را حمل می‌کنند سیگنال های زیست پزشکی نامیده می‌شود. سیگنال های زیست پزشکی ممکن است یک پالس ساده مچ دست یک فرد یا سیگنال فراصوت پیچیده یک بافت نرم داخلی باشد. انواع مختلفی از سیگنال های زیست پزشکی به ترتیب وجود دارد:

سیگنال های بیوالکتریک

سیگنال های تولید شده توسط سلول های عصبی عضلانی سیگنال های بیوالکتریک نامیده می‌شود. الکتروکاردیوگرافی ها (ECG) و الکتروانسفالوگرافی ها (EEG) این نوع سیگنال ها هستند. منبع این نوع سیگنال ها میدان های الکتریکی تولید شده توسط پتانسیل های عمل بسیاری از سلول ها است.

سیگنال های بیوآکوستیک

این سیگنال ها از صداهای ایجاد شده توسط سیستم بیولوژیکی و ارائه اطلاعات در مورد پدیده های اساسی است. جریان خون در قلب از طریق دریچه ها، جریان هوا از طریق راه های هوایی و جریان هوا در ریه عامل این سیگنال های صوتی است.

سیگنال های بیومکانیکی

این سیگنال ها از عملکرد مکانیکی در سیستم بیولوژیکی به دست می‌آیند. حرکت دیواره قفسه سینه یک مثال خوب برای این نوع سیگنال است. انواع این سیگنال عبارتند از سیگنالهای حرکت و جابجایی، سیگنال های فشار و جریان.

سیگنال های بیوشیمیایی

این نوع سیگنال ها از اندازه گیری ترکیب شیمیایی یا ترکیب یون های مختلف یا فشار جزئی اکسیژن یا دی اکسید کربن در بافت زنده یا نمونه ها به دست می‌آیند.

سیگنال های بیومغناطیس

علاوه بر سیگنال های بیوالکتریک، بعضی از ارگان ها سیگنال های الکترومغناطیسی بسیار ضعیفی تولید می‌کنند. این سیگنال ها، سیگنال های بیومغناطیسی نامیده می‌شود. به عنوان مثال مغز، قلب و ریه ها اندام هایی هستند که سیگنال های مغناطیسی تولید می‌کنند.

سیگنال های بیو اپتیک

این اندازه گیری ها با استفاده از ویژگی های نوری سیستم های بیولوژیکی ساخته می‌شوند. به عنوان مثال، اکسيژن خون ممکن است با استفاده از خواص کدری و پراکنده خون در فرکانس خاصی از نور محاسبه شود.

سیگنال های بیو-امپدانس

امپدانس بافت اطلاعات مهمی مانند ترکیب، توزیع خون و حجم خون را می‌دهد. اندازه گیری مقاومت نسبت به سیگنال سینوسی وارد شده به بافت می‌تواند برای اندازه گیری امپدانس استفاده شود. اندازه گیری مقاومت پوستی گالوانیک و اندازه گیری میزان تنفس براساس تکنیک بیو امپدانس، نمونه ای از این نوع اندازه گیری هستند.

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
تمامی خدمات و محصولات این سایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.