menusearch
sglab.ir

اجزای یک سیستم ابزار دقیق پزشکی

۱۳۹۴/۹/۲۶ پنج شنبه
(1)
(0)
اجزای یک سیستم ابزار دقیق پزشکی
اجزای یک سیستم ابزار دقیق پزشکی

نمودار بلوکی یک سیستم سنجش زیست پزشکی به طور کلی در شکل 1-2 نشان داده شده است. اجزای اصلی این سیستم جز در مواردی همانند هر سیستم ابزار دقیقی است. در سیستم ابزار دقیق پزشکی، یک انسان زنده موضوع مطالعه است. اجزای سیستم پزشکی، فرد، محرک، مبدل، تجهیزات راه اندازی سیگنال و تجهیزات نمایش است.

موضوع بررسی

بدن انسان است که اندازه گیری ها روی آن انجام می‌شود. بسیار مهم است که سیستم های فیزیولوژیکی که بدن انسان را تشکیل می‌دهند را بشناسیم، تا سیستم ابزار دقیق پزشکی به آسانی قابل درک باشد.

تحریک

در برخی تحقیقات، اندازه گیری پاسخ به تحریک خارجی مورد نیاز است. ابزار مورد استفاده برای تولید چنین محرک هایی بخش مهمی از سیستم ابزار دقیق پزشکی است. محرک هایی که معمولا استفاده می‌شود عبارتند از: فلاش نور، تون صوتی، لمس و یا تحریک الکتریکی مستقیم در برخی از بخش های سیستم عصبی.

مبدل

دستگاهی که یک شکل از انرژی را به شکل دیگری از انرژی تبدیل می‌کند، مبدل نامیده می‌شود. در ابزار دقیق پزشکی، مبدل ها برای تبدیل متغیرهای مورد علاقه در بدن انسان به سیگنال های الکتریکی استفاده می‌شود. این می‌تواند برای تبدیل دما، فشار، جریان و سایر متغیرهای مورد بررسی در بدن انسان به سیگنال های الکتریکی استفاده شود.

تجهیزات راه اندازی سیگنال

لازم است سیگنال مبدل را به یک سیگنال معنی دار تبدیل کنید تا سیگنال بتواند به واحد نمایش یا واحد ضبط یا واحد ذخیره ارسال شود. سیستم هایی که سیگنال های مبدل را به شکل سودمند سیگنال تبدیل می‌کنند، تجهیزات راه اندازی سیگنال نامیده می‌شود. وظیفه تجهیزات راه اندازی سیگنال تقویت و تغییر شکل موج است. تجهیزات راه اندازی سیگنال ممکن است واحد پردازش سیگنال نیز نامیده شود. همچنین در برخی موارد، لازم است دو یا سه سیگنال را در یک سیگنال واحد ترکیب و تبدیل کنیم.

تجهیزات نمایشگر

تجهیزات نمایشگر، برای نمایش سیگنال دریافتی از تجهیزات راه اندازی سیگنال در یک فرم که می‌تواند توسط کاربر درک شود به کار می‌رود. تجهیزات نمایشگر خروجی ممکن است یک چاپگر، صفحه نمایش یا تجهیزات ذخیره سازی باشد.

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
تمامی خدمات و محصولات این سایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.